CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, July 18, 2009

MeRaSai DuNia bArU...

Holla..
lama sungguh tak update blog aku ni, al-maklumlah kesibukan ditahap cipan..ohh lupe nak cter dekat kalian semua akan perkembangan aku sekarang. Dulu aku dah janji nak cterkan apa yang terjadi pada akan kan, al story nyer bermula bila aku dapat tawaran mengikuti kursus perguruan dkt UPSI di bawah major pengajian am, minor x tahu lagi sama ada geografi/tesl...syukur sangat2 sebab impian aku untuk menjadi seorang pendidik akhirnya tercapai jua, cuma masa dan keadaan yang kita tidak ketahui bila akan berlaku...mesti korang nak tahu mcm mana perkembangan aku di UPSI kan..

Memulakan life sebagai guru pelatih memang mengejutkan, 1st semua datang daripada pelbagai latar belakang yg berbeza, untuk makluman kalian semua pada pengambilan kali ni aku antara barisan guru pelatih yang muda...hehehehehe...kebanyakkan dah kawen dan average umur sekitar 26 ke atas lah ramai, that why dalam clas aku bahasakan panggilan "akak" n "abg" sebagai menghormati mereka, dia orang sebelum ni keje dah power ada yang keje jurutera, lect, pegawai tadbir, pegawai kawalan harga, PTD n mcm2 lagi lah, sume bagi alasan yang hampir sama iaitu x ada life keje yang dulu sebab tu beralih kepada profesion perguruan..mcm2 dunia sekarang, apapun aku rasa tiap2 hari adalah warna-warna indah aku di UPSI, walaupun UPSI tak lah sehebat UMT dan UKM tempat aku study dulu tapi ok lah...kita belajar untuk terima kelemaha dan kekurangan yang berlaku..mungkin ini salah satu pendekatan nak ajar budak2 untuk bersusah payah dulu sebelum ditempatkan di kawasan pedalaman yang lagi mencabar...

Setakat blog ini dilakarkan untuk tatapan kalian semua, aku sudah 2 minggu mengikuti P&P di Proton City iaitu satu tempat umpama kompleks kuliah khas untuk melatih guru-guru pelatih lepasan ijazah, kira tempat 2 selesa sangat2 cuma jauh sikit ngan campus induk dekat ngan pekan tanjung malim, apapun jangan risau bus UPSI sentiasa ada, sebab tu kira ok lah jauh pun janji lengkap kan...2 minggu berlalu sebagai guru pelatih memang memenatkan, pelbagai keje dah sedia menunggu..tugasan usah cakaplah memang banyak smpai satu tahap mcm nak rehat jer kan,tapi sabar jer bukan lama pun ada 6 bulan jer lagi sebelum praktikum mengajar..cepatkan!! kemudian 1 JULY 2010 dijangka posting, part ni yang paling takut bukan apa kalau2 kena hantar dekat Sabah@Sarawak mahu x shoping kat midvelly,klcc,time square lah aku lepas ni, tapi kalau dah prinsip "born to be teacher" kena kuatkan semangat untuk mengajar anak ethnic peribumi borneo agar menjadi insan yang cemerlang...bagi aku dicampak kat mana2 x kisah janji aku mampu curahkan ilmu aku kepada bakal student's aku agar sentiasa gemilang dipersada perdana..

Kalau kena posting sabah best jugak, boleh lah aku melancong, kata orang cikgu2 yang dpt ke sabah elaun banyak gler...pasal duit tolak tepi dulu janji kepuasan dan keselesaan kita dapat zon yang kita nak mengajar,harap2 aku dipostingkan di tempat yang elok2 lah mcm SBP?layak ker aku, kena dapat CGPA power time study ni baru dpt posting tempat best...ok lah korang sume aku nak ke dapur nak melatak jap k, nati aku pose kan lagi story aku kat UPSI,aku postkan pic aku skali k...

"SELAMAT PAGI CIKGU..."

0 comments: